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(French copy follows below)

A joint statement from Diabetes Canada and the Canadian Pharmacists Association

These unprecedented and uncertain times have brought concern to the diabetes community with regards to insulin supply in Canada.

Diabetes Canada and the Canadian Pharmacists Association (CPhA) are actively monitoring this issue. “We have been in touch with governments and manufacturers, who are all committed to ensuring that insulin and other necessary medications remain available for all Canadians,” says Seema Nagpal, vice-president of Science and Policy with Diabetes Canada.

Based on the information from diabetes drug and device manufacturers, there have been no COVID-19 related shortages reported. In addition, the Food and Drug Regulations require manufacturers to report when they are not able to meet demand for a drug product. “When an insulin product is not available at an individual pharmacy, it is likely temporary and localized due to supply chain demands related to higher than expected volumes for all medications,” says Barry Power, Senior Director, Digital Content, CPhA. Patients and health care professionals are encouraged to maintain open and on-going communications to ensure patients have access to the insulin and supplies that are required during these turbulent times.

Canadians are encouraged to fill prescriptions for only what they need in order to help to ensure that others also have access to what they need.  During these extraordinary times, people are asked to refill prescriptions for a maximum of 30 days and to not stockpile medications or supplies. In the case of a temporary supply disruption, a change in insulin requirements, or if you cannot go into the pharmacy, the pharmacist can help find a solution.

About Diabetes Canada

Diabetes Canada is the registered national charitable organization that is making the invisible epidemic of diabetes visible and urgent. Diabetes Canada partners with Canadians to End Diabetes through:

  • Resources for health-care professionals on best practices to care for people with diabetes;
  • Advocacy to governments, schools and workplaces; and
  • Funding world-leading Canadian research to improve treatments and find a cure.

For more information, visit diabetes.ca or call 1-800-BANTING (226-8464).

About the Canadian Pharmacists Association

The Canadian Pharmacists Association (CPhA) is the uniting national voice of pharmacy and the pharmacist profession in Canada. As pharmacists undertake an enhanced role in the delivery of health care services, CPhA ensures that the profession is recognized as a national leader in health care, influencing the policies, programs, budgets and initiatives affecting the profession and the health of Canadians. More information is available at www.pharmacists.ca.

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 L’approvisionnement en produits pour diabétiques au Canada pendant la crise de la COVID-19

Déclaration commune de Diabète Canada et de l’Association des pharmaciens du Canada

Cette période incertaine et sans précédent suscite des inquiétudes dans la communauté du diabète à propos de l’approvisionnement en insuline au Canada.

Diabète Canada et l’Association des pharmaciens du Canada (APhC) suivent de près cette question. « Nous sommes en contact avec les pouvoirs publics et les fabricants, qui sont tous déterminés à ce que tous les Canadiens continuent d’avoir accès à l’insuline et aux autres médicaments nécessaires », déclare Seema Nagpal, vice-présidente, Sciences et politiques, Diabète Canada.

D’après les fabricants de médicaments et de dispositifs de gestion du diabète, aucune pénurie liée à la COVID-19 n’a été signalée. De plus, en vertu du Règlement sur les aliments et drogues, les fabricants doivent faire savoir quand ils ne sont pas en mesure de satisfaire une demande de médicaments. « Quand une pharmacie est à court d’un type d’insuline, c’est temporaire et localisé, et cela arrive parce que la chaîne d’approvisionnement fait face à des demandes plus importantes que prévu pour tous les médicaments », explique Barry Power, Directeur principal, Contenu numérique de l’APhC. Les patients et les professionnels de la santé sont encouragés à toujours communiquer afin que les patients aient accès à l’insuline et aux produits nécessaires en ces temps difficiles.

Les Canadiens sont invités à se faire délivrer des médicaments en fonction de leurs besoins seulement, afin que d’autres aient aussi accès à ce dont ils ont besoin. Pendant cette période extraordinaire, il est demandé aux patients de renouveler leurs ordonnances pour 30 jours au plus et de ne pas constituer de stocks de médicaments ou de produits. En cas de rupture d’approvisionnement temporaire, de changement dans vos besoins en insuline ou si vous ne pouvez pas vous rendre à la pharmacie, le pharmacien peut vous aider à trouver une solution.


Category Tags: Advocacy & Policy;

Region: National

            

Contact us

For more information or to book an interview:

Sherry Calder, Senior Manager, Marketing & Communications, Diabetes Canada

902-210-1799

sherry.calder@diabetes.ca

Tyler Gogo, Strategic Communications Manager, Canadian Pharmacists Association

613-293-7223

tgogo@pharmacists.ca